Пасхальне тридення – це історія страстей і воскресіння Христа, виражена в літургійних знаках.
Служба Божа є мовою, якою через слова, співи, оздоблення церкви, літургійний одяг, жести виражається біблійна історія. Стає можливою розмова з Богом і слухання Його. Центральними службами всього року є ті, котрі відбуваються у пасхальні дні. Літургії, які проходять від четверга до неділі, у латинській традиції називаються Святим Пасхальним Триденням.
Початок – літургія Великого Четверга. Відбувається увечері так, як пасхальна вечеря Ісуса з апостолами. Це спомин установлення Таїнств Євхаристії та Священства. Читається Євангелію, котра говорить, як Ісус вмивав учням ноги, і цей жест повторюється: священик знімає орнат (=фелон) і омиває дванадцятьом (або більше) учасникам служби ступні правої ноги. Папа Франциск чинить це в’язням, бездомним, хворим чи емігрантам. Жест виражає заповідь «любіть один одного». Ісус надав нового значення єврейському обряду Пасхи, це була перша християнська Пасха – Євхаристія. Цей день стає перед нами сьогодні. Тому в цій урочистій Службі до слів «Він цієї ночі, коли Його видано» додається: «тобто сьогодні». В другій частині Служби не грає вже орган, бо близько є ті, які мають ув’язнити Ісуса. Ув’язнення Господа виражається перенесенням Євхаристії (причастя) до оздобленого місця, яке має символізувати темницю, в якій ув’язнено до ранку Ісуса. При темниці вірні тривають довільний час у тихій молитві.
Літургія Господніх страстей повинна відбуватися о п’ятнадцятій годині, тобто в час, коли помер Христос. З причини, що п’ятниця є робочим днем, ця служба відправляється увечері. Це єдиний в році день без Євхаристії, щоб вказати на першу жертву – смерть на хресті. Священик лягає долілиць на підлогу, і триває у молитві, як Христос у Гетсиманському саду. Читається опис страстей. Співається молитва, в якій згадується всіх людей й усі справи світу. Під Хрест Христа можна принести усі справи і страждання. Вноситься Хрест і вірні вшановують його поцілунком. Цим знаком виражаємо віру в хрестове спасіння і прийняття хрестів свого щодення. При співі «Відійшов наш Пастир» переноситься євхаристійний хліб до місця, яке має символізувати гріб Господній. Це як похорон Ісуса. При Гробі тривається у молитві, як при тілі близької людини, можливо й цілу ніч.
Субота є часом тиші гробу. Тому вдень не відправляється Служба, окрім утрені (з читаннями про сходження Христа у відхлань).
У ночі з суботи на неділю відбувається «Чування усіх чувань, урочистість усіх свят», Пасхальна Віґілія (=чування). Це очікування на Воскресіння Христа, переповнене слуханням Слів Біблії про спасенні діла Бога. Літургія починається з запалення великої свічки (званої пасхалом) від розпаленого при храмі вогнища. Пасхал є оздоблений п’ятьма червоними цвяхами на пам’ять про п’ять ран Христа. Є також грецькі літер Альфа (перша в давньогрецькому алфавіті) і Омега (остання) та поданий актуальний рік, бо Христу «належить час і вічність». Всі запалюють свої свічки від великого пасхалу і зі співом «Світло Христа» входять до храму. Єдиний раз в році співається гімн «Екзультет» («Нехай радіє») з вражаючими словами: «О, дійсно необхідним був гріх Адама, знищений Христовою смертю. О, щаслива провина, яка удостоїлась мати такого великого Відкупителя».
Далі дев’ять біблійних читань про історію спасіння, про ніч створення, про ніч коли Авраам отримував віру, віддаючи свого сина у жертву, ніч виходу з Єгипту, врешті, про ніч воскресіння Христа. Освячується воду – в контексті історії переходу через Червоне Море і хрещень, здійснених, бажано через занурення, коли ліпше видно значення води. При хрещеннях всі відновлюють визнання віри, відречення від зла і обітниці, які колись склали замість них батьки і хресні під час хрещення в дитинстві. Тепер можуть свідомо ввійти в союз із Богом, визнаючи віру, тримаючи в руках світло Воскреслого.
На завершення наступає освячення великодніх страв, котре несе в собі символіку старозавітної і новозавітної Пасхи: м’ясо агнця (Агнець-Христос), гіркі трави єгипетської неволі, яйце – воскресіння (здавалось, що під твердою скелею гробу немає життя, а було, так як і під шкарлупою яйця є життя), є також хліб і випічка – паска, як живий, воскреслий Христос. Всьому світові оголошується воскресіння хресним ходом. Віра зміцнюється, коли є передавана.
Христос воскрес!
о. Григорій Драус,
настоятель Римсько-католицької парафії св. Йоана Павла у Львові
Пасхальні літургії за латинським календарем і обрядом відбудуться в каплиці філософсько-богословського Факультету Українського Католицького Унівенрситету у Львові (вул. Хуторівка, 35-А). Наглядні, з коментарями, відправи (українською мовою) допоможуть побачити чимало скарбів християнської Пасхи. Тож парафія св. Йоана Павла запрошує!
Розпорядок Богослужень Пасхального Тридення
Четвер 24.03:
– Літургія Вечері Господньої – пам’ятка установлення таїнств Євхаристії і священства, омивання ніг як знак Христової любові. Початок о 18.30 (раніше є можливість сповіді)
П’ятниця 25.03:
– Літургія Страсної П’ятниці – вшанування Хреста, зі співами канонів Тезе, о 18.30 (сповідь від 18.00)
Субота 26.03:
– Пасхальна Літургія о 18.30 (з посвяченням великодніх страв)
О 20.30 розпочнеться пасхальна літургія англійською мовою за участю (і зі співами) африканських студентів.
Неділя 27.03:
– Служба Воскресіння Господнього о 12.00. Процесія (хресний хід, що проголошує Воскресіння)
деталі: о. Григорій Драус, 097 517 06 42
Evening Saturday 26 of March in chapel of Ucrainian Catholic University in Lviv (Khutorivka 35a) will be Easter Liturgy in English. Beginning at 20.30. Songs will lead African students. Bleasing of easter foods will finish Liturgy.Details – tel. 097517 06 42 (father Gregory Draus)